Voldoe jij aan de beweegnorm?

De campagne van ‘30minutenbewegen’ kennen we allemaal wel. Deze is gebaseerd op de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB), de internationale norm voor gezond bewegen. Maar wat houdt deze norm nou precies in en voldoe jij aan deze norm?

Er zijn twee gangbare normen voor de gewenste hoeveelheid beweging. Allereerst de Nederlandse Norm Gezond Bewegen, die de gewenste hoeveelheid lichaamsbeweging normeert vanuit een gezondheidskundig oogpunt. Ten tweede de Fitnorm, die de gewenste hoeveelheid lichaamsbeweging normeert die nodig is voor een goede conditie van het hartvaatstelsel. Personen voldoen aan de zogenaamde Combinorm indien zij minimaal één van de genoemde normen halen.

Nederlandse norm bewegen

Om een goede gezondheid te behouden is het gewenst tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste om tenminste zestig minuten per dag te bewegen.

Of aan de norm wordt voldaan hangt af van de duur (totaal 30 of 60 minuten in blokjes van mininmaal tien minuten), de frequentie (minimaal vijf dagen per week) en de intensiteit (iets hogere hartslag en ademhaling, dus stevig doorwandelen, iets harder op de pedalen trappen, eens flink achter de hond aanrennen).

Fitnorm

Om een goede conditie van het hartvaatstelsel te krijgen en houden is drie maal per week tenminste 20 minuten intensieve lichaamsbeweging nodig. Onderscheid wordt gemaakt tussen niet-fit (niet of enkele keren per jaar zwaar inspannend actief), semi-fit (wel regelmatig zwaar inspannend actief, maar minder dan drie maal per week) en normfit (3 of meer keren per week tenminste 20 minuten intensieve lichamelijke activiteiten).

Dus kort samengevat moet je aan dan wel de Nederlandse norm bewegen(min vijf keer per week dertig minuten matig intensief bewegen), de fitnorm (drie keer per week, twintig minuten intensief bewegen) of aan de combinorm voldoen om voldoende lichaamsbeweging te krijgen om gezond te blijven.

Bewegen uitgedrukt in Kcal

Geadviseerd om tenminste 200 kilocalorieën per dag te verbruiken boven het energieverbruik in een rustsituatie ( zitten, staan, uitvoeren van bureauwerkzaamheden etc.) Dit wordt bereikt door het uitvoeren van activiteiten met een energieverbruik van 4-7 kcal per minuut. Deze intensiteit bereikt men bijvoorbeeld bij een stevige wandeling ( 5-6 km/uur) of 15 minuten hard te lopen. (Bron:Geneeskunde en Sport 4-2000 en 4-2001). Bij activiteiten ter bevordering van de gezondheid hoeft de lichamelijke activiteit nog niet eens in één keer uitgevoerd te worden maar mag verdeeld worden over meerdere keren per dag. Het energieverbruik is afhankelijk van uw gewicht.

Voorbeelden van energieverbruik bij verschillende activiteiten door een volwassen persoon van gemiddeld gewicht (70kg)
Activiteit calorieënverbruik per uur:

Fietsen (ongeveer 10 km/uur) 210kcal
Wandelen ( 4 km/uur) 210kcal
Tuinieren 220kcal
Grasmaaien 270kcal
Roeien (4 km/uur) 300kcal
Zwemmen (400m/uur) 300kcal
Volksdansen 350kcal
Skaten / schaatsen 350kcal
Tennissen 420kcal
Fietsen (20 km/uur) 600kcal
Hardlopen (16 km/uur) 900kcal
Be Sociable, Share!
Dit bericht was geplaatst inBewegen and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Plaats een reactie of laat een trackback achter:Trackback URL.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*